سینستزیا پنجره ای به روی ذهن
سینستزیا پنجره ای به روی ذهن

سینستزیا پنجره ای به روی ذهن

! Let's Blend It

تجربیاتی از سینستزیا

     در این جا چند تجربه از حضور سینستزیا در افراد مختلف رو  آوردم . اگر شما هم تجربه هایی دارید که دوست دارید این جا نوشته بشه, در قسمت نظرات بنویسید. بعدا به این قسمت منتقل می شود(در صورت تمایل  بدون درج اسم کاملتون).

    

   متاسفانه به دلیل کم بودن واژه های تخصصی فارسی مجبورم کلمه های انگلیسی رو به کار ببرم .


  •         من سینستزیای    personification   دارم.البته من این حالت رو تا اون جا که یادم میاد داشتم. برای من هر رنگ ,عدد, حرف , روز هفته , ماه و فصل شخصیت, جنسیت و سن خاص خودش رو داره.چیزی که جالبه اینه که شخصیت ها با این که سنم زیاد تر می شه هیچ وقت تغییر نمی کنند.برای مثال عدد هشت همیشه یک زن میانسال بوده که فکر می کنه از بقیه عدد ها بهتره. یا رنگ قهوه ای یه پسر جوون درون گراست که همیشه کمی غمگینه و مشکل اعتماد به نفس داره. من حدودا تا بیست سالگی فکر می کردم که همه اینجوری هستن.به نظر من این چیز جالبیه و نمیتونم تصور کنم این حس رو نداشته باشم. در تخیل و ذهن من این شخصیت ها به صورت واقعی حک شده اند. من اصلا هنر مند نیستم و هیچ یک از افراد خانواده ام سینستزیا ندارند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
  • من کلید ها و نوت های موسیقایی رو رنگی می بینم, البته بعضی نوت ها پررنگ تر هستند. من سینستزیای perfect pitch هم دارم.                                                                                                             

برای اطلاعات بیشتر در مورد perfect pitch و relative pitch   توصیه می کنم حتما به این لینک مراجعه کنید چیز جالبیه :



         http://www.perfectpitch.com/perfectrelative.htm                                                           

  •         به نظرم وفتی کوچک تر بودم درجه ی قوی تری از سینستزیا رو داشتم.اگر روی ذهنم تمرکز کنم می تونم موزیک رو بارنگ درک کنم (اگر چه حتی یه ذره هم دانش تئوری موسیقی ندارم). من همین طور می تونم رنگ ها رو فقط با نگاه کردن بهشون بچشم !! صداهای خاص مثل صدای پرنده باعث می شه من به اشکال و رنگ های خاصی فکر کنم .

 

  •    احساس می کنم با بزرگتر شدن این حسم کمتر میشهولی خیلی باهاش حال می کنم و خیلی از مطالب درسی رو به کمک همین حس درک می کنم و فک می کنم حس درستی هست.من توی مغازه برای قیمت گذاری روی اجناس استفاده می کردم.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  " سهند "

 

نظرات 7 + ارسال نظر
مهدی سه‌شنبه 11 آذر 1399 ساعت 22:15

سلام
شما فوق العاده اید:
ویدیو رو نگاه کردم.
یک سوال داشتم،
آیا میشه اعداد در ذهن یک نفر،تیپ نباشند،بلکه یک شخصیت باشه، مثلا عدد ۵۲ یک مرد چاق نجار نباشه، بلکه عمو سعید اون فرد باشه، این حالت هم میشه؟

لطف دارین! آره! چرا که نه

kiana پنج‌شنبه 22 آبان 1399 ساعت 13:16

سلام من کیانام و تازه فهمیدم که این چیزی که من دارم اسمش چیه ..اصلا حدودا غیر عادیه و ینی همه ادما اونو ندارن ... من می‌دونم که هر عدد شخصیت خودشو داره و رنگ خودشو ‌‌‌....ولی میخواستم بدونم ...برا من +اعداد....هر آدم رنگ خودشو داره ..مثلاً خواهرم صورتی روشنه و خانم همسایمون قهوی.ایه و... این که هر وقت اسمشون میاد یا من میبینمشون و یا بهشون فکر میکنم ...این رنگ سریع میاد و فکرشون این رنگیه...من کاملا از قبل اینو میدونستم ولی هیچ توجهی بهشون نمی کردم ..و می گفتم عادیه تا اینکه یه جایی خوندم همه اینو ندارن ..و.. میخواستم کمکم کنید

آره دارین. نه همه اینجوری نیستن.

گل زرد دوشنبه 14 مهر 1399 ساعت 12:34

سلام
من نسبت ب ادما یا کارایی ک انجام میدم حس مزه دارم طعم داره برام .مثلا بچمو ک ناز میکنم و بغل میکنم مزه پسته تر داره یا مردی ک دوستش دارم مزه خیارشور میده خخخ یا مثلا بعضی کارا هست انجامشون میدم خیلی خوشمزن کیک شکلاتین با توت فرنگی من کاری ک دوست ندارم قهوه تلخه .فقط این حسو نسبت ب طعمها دارم نه رنگ و اعداد ...خیلی انی و لحظه ای پیش میاد.

جالبه یکی دیگه هم اینجا همینجوری بود

Shervin یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 ساعت 16:25

سلام
من برای حرف ها یک رنگ به ذهنم نمیرسه بلکه چندین رنگ رو میبینم و اینکه هر سهنی در جمعی زده میشه ذهنم سریع شروع میکنه به تشخیص واکنش های هر فرد از سخن گفته شده مثل خوشحالی ناراحتی بی اهمیتی و... و اینکه با دیدن هر جسم و هر عدد شخصیت و رفتار به ذهنم خطور میکنه مثلا عدد 6 یک شخصیت بد برایم دارد و عدد 7 یه شخصیت مهربون
به نظر شما من این بیماری رو دارم؟

فقط شخصیت داشتن اعداد براتون هست که سینستزیا محسوب میشه

دیانا چهارشنبه 17 آذر 1395 ساعت 15:35

برای من کلمه ها مزه دارن.اونقدرا حسم قوی نیست اما بعضی کلمه هارو میتونم مزه کنم. مثلا بانک برای من مزه آهن میده.اسمش که میاد حس میکنم یه کلیدو خوردم!

zahrataraneh جمعه 16 مرداد 1394 ساعت 17:11 http://www.zahrataraneh.persianblog.com

من تا امروز صبح فکر میکردم هر کی رمان مینویسه یا نقاشی میکشه از موزیک تاثیر میگیره ....
واقعا ممکنه ؟
من اکثره نقاشیامو از یه آهنگ تاثیر میگیرم . نمیدونم ربطی به این قضیه داشته باشه یا نه ...چون تابلو هایی که دیدم ترکیبه رنگ ها بودن ولی موسیقیا میتونن اشکالی رو هم تداعی کنن .
سبک های موسیقی خود به خود اول یه سری رنگ رو از خودشون ساطع میکنن . مثلا آهنگای پاپ شاد خود به خود قرمز و نارنجی و زرد هستن . یا آهنگای رپ ترکیبای تیره و روشن هستن . و اشکالشون تو خالی و بدونه صورت هستن .
من حتی نقاشیامو به خوده اون خواننده ها نشون دادم و خودشونم تایید کردن که میتونه به آهنگشون مربوط باشه .
شاید نشه بهش گفت اختلال ...یه نعمته
ممنون بابته وبلاگه خوبت

سهند شنبه 30 خرداد 1394 ساعت 19:31

احساس می کنم با بزرگتر شدن این حسم کمتر میشه
ولی خیلی باهاش حال می کنم و خیلی از مطالب درسی رو به کمک همین حس درک می کنم و فک می کنم حس درستی هست.
من توی مغازه برای قیمت گذاری روی اجناس استفاده می کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد