سینستزیا پنجره ای به روی ذهن
سینستزیا پنجره ای به روی ذهن

سینستزیا پنجره ای به روی ذهن

! Let's Blend It

ویژگی ها

 

    سینستزیا هم غیر ارادی است و در عین حال حاصل محرک و هم منع ناپذیر . یعنی شخص نیازی ندارد به طور آگاهانه از حس دومش استفاده کند .این تجربه به تنهایی و در پاسخ به یک محرک حاصل می شود . در نتیجه فرد نمی تواند آن را کنترل کند. همچنین سینستزیا بسیار پایدار است. به طور مثال ارتباط بین حروف الفبا و رنگ ها در سینستزیای graphemic-color در سنین کم شکل می گیرد و با گذر زمان تغییر نمی کند. یک سینستت تست شده در طول یک دوره یک هفته ای یا حتی یک ساله! بین  70-100 % جواب هایی یکسان می دهد اما این درصد در بین افراد آموزش دیده در شرایط کنترل شده و مساوی ، 20- 40 % است.

سینستزیا چیست؟



     Synesthesia  از دو ریشه  Syn به معنای باهم و aisthesis به معنای درک مفاهیم تشکیل شده است .

       

         به طور ساده سینستزیا به این معناست که وقتی یکی از حواس یا قسمتی از آن فعال می شود یکی دیگر از حواس نامربوط و یا قسمتی از آن نیز  به طور همزمانفعال می شود.به طور مثال وقتی شخص یک صدا را می شنود بلافاصله یک رنگ یا فرم را در " چشم ذهن " خود می بیند . به این افراد سینستت می گویند.


ادامه مطلب ...

آیا سینستزیا اکتسابی است؟

امکانش وجود داره(به صورت مصنوعی و البته نه با کیفیت طبیعی !!!) ،من دو تا راهشو می شناسم:

راه 1:

این  راه که به نظرم اصلا فکرش را هم نکنید استفاده از مواد مخدر LSD هست. بودایی ها در گذشته از این قارچ که بر روی دانه های چاودار و سایر غلات رشد می کند، در معابدشان استفاده می کردند، که به آن ها یه حالت خاصی(البته بیشتر توهم!!!)دست می داده و فضا را یک دست می کرده و کلا همه چیز مثل صدا ها را رنگی می دیدند!             

 

راه 2

آموزش ببینید!

آخرین مطالعات، باعث به وجود آمدن ابزار های یادگیری آنلاین شده است و آموزش ها چیزی شبیه این خواهند بود:

 

ادامه مطلب ...

ریشه های علمی



      نواحی خاصی از DNA که باعث می شوند بعضی از مردم صداها را ببینند، کشف شده است.البته به طور کلی ،بیشتر،قسمت های خاصی از کروموزوم ها مشخص شده اند تا ژن های خاص.اما این پروژه سرانجام می تواند به شکل گرفتن تست های ژنتیک بیانجامد،تا این وضعیت قبل از آن که در کیفیت تحصیلی کودکان مداخله داشته باشد،شناسایی شود.

       

ادامه مطلب ...